torsdag 1 augusti 2013

Att orka.

"Tjugotvååring hoppade framför tåget".
En tjugotvåårig man hoppade på lördagseftermiddagen ner på spåret vid pendeltågstationen i Solna. Vittnen säger till Nyhetsavisan att han såg jäktad ut och sen bara klättrat upp på räcket och hoppat ner framför ett Arlandatåg. Polisen är än så länge förtegen om händelsen, som i dagsläget betraktas som självmord.

***

I samma stund som jag avslutat notistexten och lämnat den för redigering slog det mig att det verkade ganska genomtänkt. Ett snabbt slut mot ett snabbt tåg. Värdigt vete tusan, men snabbt i alla fall. Jag avskydde att skriva notiser, precis som så många av mina kollegor också gjorde, och de kvällar jag satt vid desken och häckade och höll på att törsta ihjäl efter kaffe, som den här kvällen, de var värst. Sitta och kludda och inte riskera att vinna nåt Stort Journalistpris. Och så går nån och tar sig av daga bara sådär utan strid.

1 kommentar:

  1. "Sitta och kludda och inte riskera att vinna nåt Stort Journalistpris!"

    SvaraRadera