söndag 4 augusti 2013

Bygga broar och förändra världen.

Jag vet inget annat yrke som har så många beståndsdelar och facetter. Läraryrket är fantastiskt på många sätt. Men jag undrar om det kan vara möjligt att som de sagt mig "bygga broar till kunskap" och "förändra världen" samtidigt som man ska göra ett administrativt hästjobb och utan någon som helst metodik (för den tog man bort från utbildningen...) och med enstaka timmar planeringstid hinna förbereda lektionerna. Och vara kompis och förälder och kurator och surkärring och psykolog och städare och kontrollant och  polis och skolsyster och häxa och idiot och alla andra underbara roller som man får ta under en dag.

Jag älskar att vara lärare och få möta elever och jobba med det jag älskar mest av icke-familjerelaterade ting: språk och litteratur, men ibland kan jag tänka att livet som lagerråtta är betydligt enklare. Inga broar att bygga, inga blanketter att fylla i och inget krångel med myndigheter och instanser för att anmäla något man tycker måste upp i ljuset.

Men jag är nog en sjujävla bra brobyggare, och jag älskar att se när en bro bär och någon smyger sig in i ny kunskap.

3 kommentarer:

  1. Härligt "manifest". Min mamma är lärare också och trots att hon är pensionär undervisar hon med varje andetag.

    SvaraRadera
  2. Säga vad man vill: lärare får sällan köra truck.

    SvaraRadera