tisdag 1 januari 2013

Alla vet vad man gör på Ålandsbåten

Att det är dagen efter kvällen före märks tydligt vid frukosten. Men till skillnad från tonårens kringkastningsfester finns här ingen skam. Istället präglar devisen ”Det som händer på båten stannar på båten” hela stämningen. Ett ifrågasättande av hela saken kunde vara på sin plats. Är det rimligt att placera flera hundra för varandra vilt främmande människor på en båt, fylla dem med öl, sprit och nån sliskig kaffelikör och sen bara vänta på det stora sjöslaget?***Jag kan ha fel, det är jag medveten om, men medan jag iakttar människorna som sömndruckna och bakfulla äntrar frukostbuffén slår det mig att de alla är upp över öronen välklädda. Är detta ett sätt att skyla över gårdagens felsteg? Att se proper ut och dölja alla typer av mående? För medan ägg och bacon, sju sorters fil och lika många sorters kakor, juicer, brödbitar och smörsorter inmundigas tycker jag att det verkar som om verkligheten börjar komma ikapp.***Jag är knappast varken först eller sist med att fundera på detta, och temat känns mycket ordinärt, men likafullt är detta Medelsvenssons väg till snabb lyx och lycka. För varför åka på charter och grisfest när man kan få sig ett nyp på Ålandsfärjan?

3 kommentarer:

  1. Så sant, kanske nästan som "gratis är gott"? Bra att dom får i sig en ordentlig frukost, det tycker jag brukar vara lite svårt:

    SvaraRadera
  2. Bra. Kul reportage. "verklighetens skata"?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Nej, där smög sig en tryckfelsnisse in...

      Radera