fredag 15 februari 2013

Slå och slå.

Det gör ont ända in i själen när jag tänker på den där natten. Klassresan i nian. Några veckor innan skolavslutningen, när nätterna ännu inte var kvalmiga utan milda och behagliga att promenera i. Så länge man inte blev halvt ihjälbiten av mygg. Vi hade slagit upp tälten nere vid älvkanten och grillat skinnfria hotdogs utan att vänta på glöden, och vi hade gjort oss klara för natten. Natten då helvetet bröt loss.

- Vad fan är det frågan om?
- Det är grabbarna som rycker upp tältpinnar, jävla idioter.
- Jag går ut.
Utanför tältet stod de, tre mycket häftiga och vuxna nästan-män och kände ett begär att retas. Genom att sabba sömnen för oss.
- Äh kom igen, vi driver ju bara, hävde de ur sig, inget att bli så arg för.
- Jävligt vuxna ni är då! Puckon!
- Ester, kom tillbaka in, väste Anne och drog upp öppningen.
- Apor! Ge fan i tältet nu.
Jag kröp tillbaka in. Ilsken och trött. Den som störde mig nu skulle få.

PANG! Något hårt träffade mig rakt i sidan. Och igen. Och helt plötsligt hade jag ansiktet fullt med tältduk. Anne skrek till när även hon fick en smäll av något. Utanför hördes spridda skratt. Jag hittade dragkedjan, något slog mig rakt över skallen medan jag försökte ta mig ut, ilskan och raseriet bubblade hetsigt i mig.. Anne drog efter andan, passiv och låst. Smäll efter smäll landade på tältet och det var mer regel än undantag att vi träffades.
- Slå du, Krille, det är din tur!
- Ja, kom igen, de där läbborna känner inget ändå, jävla djur!
- Jävla djur kan du vara själv, skrek jag i samma stund som dragkedjan äntligen lossnade och jag fick syn på träpåken.

Anne grät medan jag trampade för oss båda nerför backen in mot byn. Gruset rasslade mot ramen på cykeln och jag visste inte om det var ilskan eller cyklingen som gjorde att pulsen rusade.
- Dom ska fan få för läbbor, dom jävla svinen!
- Gör inget dumt, Ester.
- Dumt? Dumt? Vem är det som är dum egentligen?
Anne teg.

8 kommentarer:

  1. Hur läbbigt låter inte detta! Gillar texten (med självklar reservation - ja, du förstår), ser hela förloppet framför mig.
    Frågor som uppstår: Vad blev det sen av dessa sadistiska unga "män"? Fick de känna av några påföljder eller någon behandling? Återkom de med några "seriösa" ursäkter?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En av pojkarna är idag anställd inom hemtjänsten och en annan är sjuksköterska. De har barn och lever familjeliv skulle jag tro. Jag har ingen kontakt med dem. Min vän, Anne i berättelsen, och jag bär ju med oss det hela alltid. Barn är elaka som fan.

      Radera
    2. Ingen ursäkt. Inte till oss.

      Radera
    3. Det där är ingen dålig fotnot... Tack!
      Och svaret ang. backpackern är att han nästa gång fick bjuda henne på taxi hem men själv hoppa av halvvägs, eftersom hon bodde i Harlem dit chaffisen vägrade att ta en vit man på efternatten, nåt sånt... En liten berättelse lösligt hoplappad av olika minnesfragment från långt tillbaka i den stan. Kul att du gillade henne, det gjorde jag med:)

      Radera
  2. Vilken fruktansvärd historia, men en bra skriven text. Det finns idioter överallt och jag hoppas och tror att någon gång får de sitt straff.

    SvaraRadera
  3. Hjärtat gråter och man känner ilska och maktlöshet när man läser din text. Så bra berättat.

    SvaraRadera